Bryggor och båtplatser

I Forsvik finns tre bryggor; Notbodsbryggan, Bagarbryggan och Badhusbryggan. Och i Tjällmora finns en brygga.
Medlemmar som är intresserade av en båt- eller svajplts kan kontakta hamnkapten för Forsvik eller Tjällmora.
Kontaktuppgifter >>

Y-bommar
På städdagarna kan du få hjälp att sätta i och ta upp dIna y-bommar

Båtuppläggning
Under sommarsäsongen, 1 juni till 15 september, får båtar inte ligga på badstränderna eller på ängen vid hamnen i Forsvik (anvisade platser).

Kod till båtrampen
Kontakta hamnkapten får att få koden till låset

OBS!
Båtar som ligger upplagda på föreningens allmänningar skall vara sjösatta senast 1 juni och upptagna tidigast 15 september!

Regler för båtplatser

Tjällmora-Forsviks Tomtägareförening – Regler rörande båtplatser

1. Föreningen upplåter nyttjanderätt till båtplats till föreningens medlemmar i mån av plats. Båtplatser finns dels som bryggplats med y-bom eller boj,
dels som svajplats. Tilldelning av båtplatser sker med iakttagande av båttyp och båtstorlek. Bryggornas konstruktion medför begränsning vad gäller möjlighet att ordna båtplats (storlek, bredd, längd, djup, tyngd).

2. Tilldelning av nyttjanderätt till båtplats och kö för båtplats administreras av föreningens hamnkaptener. För föreningen finns en gemensam kö för båtplatser i Tjällmora och Forsvik.

3. Nyttjanderätt till båtplats upphör vid överlåtelse av fastighet. Dock får nyttjanderätten till båtplats övertas av ny medlem vid överlåtelse av fastighet inom familj i rätt upp- eller nedstigande led. Medlem som överlåter fastighet skall anmäla detta till styrelsen och vid innehav av båtplats också till hamnkapten.

4. För nyttjande av båtplats utgår särskild avgift.

5. Innehavare av båtplats skall på egen bekostnad hålla förtöjningsanordningar och svara för att dessa är i gott skick.

6. Innehavare är skyldig att vid båtplatsens begagnande iaktta allt som fordras för att bidra till sundhet, ordning och skick vid båtplatsen. Innehavare skall följa de ordningsregler föreningen utfärdar. Innehavare skall hålla nödvändig tillsyn över förtöjningar.

7. Innehavare får inte utan styrelsens medgivande upplåta båtplatsen i andra hand.

8. Innehavare får inte utan styrelsens medgivande låta båtplats stå outnyttjad under längre tid (mer än 1 säsong).

9. Nyttjanderätten till båtplatsen är förverkad och föreningen därmed berättigad att uppsäga nyttjanderätten till båtplatsen
a/ om innehavaren inte i rätt tid betalar avgifter till föreningen.
b/ om innehavaren utan styrelsens medgivande upplåter båtplatsen i andra hand.
c/ om innehavaren utan styrelsens medgivande inte nyttjar båtplatsen under längre tid (mer än 1 säsong).
d/ om innehavaren åsidosätter föreningens stadgar eller ordningsregler
e/ om innehavaren åsidosätter annan honom åvilande skyldighet och det kan anses vara av vikt för föreningen att skyldigheten fullgörs.

10. Vinteruppläggning får ske på föreningens allmänningar som är upplåtna för båtuppläggning (på sidan av stranden i Tjällmora och ängen vid hamnen i Forsvik). Övrig uppläggning på föreningens allmänningar får inte ske utan styrelsens medgivande. Båtar som ligger upplagda på föreningens allmänningar skall vara sjösatta senast 1 juni och upplagda tidigast 15 september. Uppläggningsplatsen skall avstädas och all materiel för uppläggning skall bortforslas omgående efter sjösättning.
Eventuellt förhinder att sjösätta i tid meddelas i god tid till respektive hamnkapten.

Reglerna rörande båtplatser har beslutats vid ordinarie årsmöte i TjällmoraForsviks tomtägareförening 2003-04-27.